Tiedotteet

30.11.2011 12.58

Kannattaako karpata? Viljakuidut laskevat syöpäriskiä

 

Kannattaako karpata? Viljakuidut laskevat syöpäriskiä

Viljoista ja etenkin täysjyväviljasta saatavat kuidut pienentävät riskiä sairastua suolistosyöpiin, suuri meta-analyysitutkimus osoittaa. Hedelmien, vihannesten tai palkokasvien kuidut sen sijaan eivät vähennä suolistosyöpiä, vaikka ovat muuten terveellisiä.

British Medical Journalin julkaisemat tulokset osoittavat paksu- ja peräsuolisyövän riskin pienentyvän 10 % jokaista päivittäistä 10 gramman kuituannosta kohden. Täysjyvätuotteisiin liittyvä vaikutus oli vielä suurempi ja suureni mitä enemmän niitä söi. Riski pieneni 20 %, jos täysjyväviljoja söi noin 90 grammaa päivittäin.


Näiden suhteellisten riskilukujen perusteella on vaikea arvioida kuinka suuri kuitujen vaikutus on käytännössä. Tutkijat pitävät sitä kuitenkin riittävänä, jotta etenkin täysjyväviljoja voi suositella suolistosyöpien ehkäisyyn.


Vielä ei ole varmaa mikä tarkalleen viljakuidussa syöpää ehkäisee. Kuitu nopeuttaa suoliston toimintaa, joten kuidun ansiosta ulosteen sisältämät syövälle altistavat aineet eivät mahdollisesti ehdi tehdä tuhojaan. Myös täysjyväviljojen muut ainesosat, kuten folaatti, magnesium ja antioksidantit, saattavat selittää kuituun liitettyä suojavaikutusta.


Tulokset perustuvat 25 kuitututkimuksen aineistoihin, jotka koostuivat lähes kahden miljoonan ihmisen terveystiedoista. Suolistosyöpiin heistä oli sairastunut vajaat 15 000.


Paksu- ja peräsuolisyöpä on maailman kolmanneksi yleisin syöpä. Vuonna 2008 siihen sairastui arviolta 1,2 miljoonaa ihmistä.

 


Uutispalvelu Duodecim (Julkaistu 21.11.2011)

 

Lähde: BMJ 2011


Palaa otsikoihin



Poutapilvi web design - P4